אריה בירו אהרון דוידי מאיר הר ציון טיבי שפירא עובד לדיז'ינסקי מוטה גור רפול איתן דני מט מוני מרוז אריק שרון

עדויות אישיות:

אהרון (ארול) אשל - פלוגה ב' גדוד 890

"הצבתי תותח לא-רתע במיתלה ושיתקתי עמדות אויב..."

אהרון (ארול) אשל

ערב מלחמת סיני בחודש אוקטובר 1956 הייתי סגן מפקד פלוגה ב' "המסייעת הוותיקה" בפיקודו של טיבי שפירא בגדוד 890. כיומיים לפני הצניחה במיתלה נקראתי בדחיפות ללשכת המג"ד רפאל (רפול) איתן, וכך הוא אמר לי: "אנחנו עומדים לקבל נשק סודי ביותר – תותחי לא-רתע 106 מ"מ – שיגיעו הלילה מצרפת דרך קפריסין. תכין מיידית צוות של 12 לוחמים וביניהם דוברי צרפתית". בעצה אחת עם טיבי בחרנו צוות עם שמעון ממן הירושלמי שהיה המתורגמן. בליל יום ראשון 28.10.1956 הגיע לתל-נוף מטוס נורד ובו 5 תותחים, עשרות פגזים וחומר אחר. יחד עם הכבודה הגיע גם מדריך צרפתי בשם קומנדנט בקס שהיה רס"ן עם רטיה על עינו. עוד באותו יום התחלנו ללמוד פירוק, הרכבה וניקוי התותח, תכונות פגזי התחמושת, בטיחות ועוד.

למחרת, יום הצניחה במיתלה 29.10.1956, יצאנו בבוקר למטווח ירי בפלמחים. למטווח לקחנו תותח אחד המורכב על ג'יפ ותחמושת. בשעות אחה"צ, כאשר כל לוחמי הגדוד כבר עמדו על מסלול ההמראה, אנחנו עוד היינו במטווח ועד לשעות הערב נשארנו בפלמחים.

רק בשעה 20:00 עלינו על מטוס דקוטה ומדריך הצניחה הוותיק חיים ניר (היינריך) נתן לי תדריך לפני שהמראנו לקראת הצניחה הלילית במיתלה. מאוחר יותר בלילה, הצניחו לנו הצרפתים רק 4 תותחים, ג'יפים ותחמושת. התותח החמישי נעלם כלא היה.

אחרי המלחמה נודע לי כי התותח החסר נמצא חבוי במתקן התעשייה הצבאית שלנו והוא שימש כאב טיפוס לסדרות רבות של תותחים כאלה. למחרת ביום ג' 30.10.1956 מיד עם אור ראשון יצאתי עם צוות המחלקה שלי לחפש את התותחים והתחמושת. בעזרת הג'יפים שהוצנחו לנו, אספנו את הכל אל איזור המזלג. לאחר שכוחות החטיבה נכנסו למיצר המיתלה ונתקלו באויב מצרי מחופר בעמדות מבוצרות ובכוכים בסלע, קיבלתי פקודה להגיע מיידית עם תותח וצוות הפעלה ולחבור למג"ד רפול שהיה על גבעה שצפתה על עמדות המצרים.
בשעה 16:00 לערך נסעתי במהירות, הגעתי והצבתי את התותח אל מול עמדות האויב. כיוונתי את התותח, יריתי לתוך עמדת אויב והיא השתתקה. כך המשכתי עד לרדת החשיכה שעה שהחלה תנועתה של פלוגה א' בפיקודו של עובד לדיז'ינסקי לטיהור הכוכים. באותה עת קיבלתי פקודה לחזור למתחם הגדוד ובכך הסתיים חלקי בקרב המיתלה אך תפקידי לא תם מאחר ורפול מינה אותי למפקד פלוגה א' במקומו של עובד שנהרג.

בליל יום ב' הוצנחו 8 ג'יפים, ובבוקר יום ג' יוצאים אהרון אשל מפקד מחלקת התותחים ולוחם לחפש את התותחים שהוצנחו ליד מתחם המזלג.

ארול אשל ליד ההגה במתחם המזלג שליד מעבר המיתלה. תותח לא-רתע 106 מ"מ להדגמה.

לתמונות ממתחם המזלג
של גדוד 890 במיתלה

לרשימת כוחות צה"ל שהשתתפו במיתלה

לתאור הצניחה במיתלה לחץ כאן

למפת מלחמת סיני
לחץ כאן

לפרק פעולות התגמול

לפרק עדויות אישיות

| אודות האתר || תודות || עמוד הבית || מפת האתר || חיפוש שם || לוח מודעות || כתבו אלינו || עמותת הצנחנים |