![]() |
|
![]() |
||||||
![]() |
||||||||
![]() |
המאמר - מורשת הקרב שהנחילו צנחני העשור הראשון לצה"ל - עיקרו בסקירת התנהגותם של חיילים ומפקדים באימונים ובקרבות של אותה תקופה, תוך שימת-לב מיוחדת לערכים שהניעו אותם לנהוג בדרך שנהגו. |
|
למרות הויכוחים על אופיין והיקפן של פעולות הגמול, קיימת הייתה בממשלה ובמערכת הביטחון תמימות דעים לגבי הצורך להגיב על פעולות המסתננים שחדרו לשטח ישראל. הממשלה הסמיכה את הצבא ואישרה כל פעילות-מבצעית שבוצעה.
מבחינתם של דיין כרמטכ"ל ושרון כמפקד 890, נועדו הצנחנים
לביצוע משימות אלו. ואכן מרבית פעולות הגמול,
מפעולת קיביה ודרך פעולות
עזה,
בית המכס,
כינרת,
חוסאן
ופעולת קלקיליה,
בוצעו בעיקר ע"י לוחמי הצנחנים שהיו חדורי אמונה
בלגיטימיות
ובצדקת
הדרך של פעולות הגמול.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
חבלה ברכבת לבאר שבע |
כותרת עיתון: רצח ע"י ה"פדאין" |
פיצוץ צינור מים ליד קריית גת |
רצח נוסעים במעלה עקרבים |
התמונות מאוסף ארכיון צה"ל ומעהב"ט. |
על רקע אופני-הפעולה המיוחדים שהועתקו מיחידה 101, ועל רקע פעולות הגמול הרצופות, החלו להתפתח בצנחנים ערכי מורשת בסיסיים של אחוות לוחמים וגאוות יחידה האופייניים ליחידת עילית. התפתחות זו באה כתוצאה משיטות אימון קשוחות שנועדו לחשל את החייל וללכדו למסגרת קבוצתית. משמעת, יוזמה, מקצועיות ודיווחי אמת הם ערכי מורשת בסיסיים שנוצרו אמנם בצבאות זרים אך התפתחו לדרגה גבוהה יותר בשנות ה- 50 בצנחנים. בדיון המשותף בערכים אלה אנו מבקשים לציין שני היבטים חשובים. א: הקשר שבין מסורת הצנחנים והמסורות שקדמו לה. שכן מסורת הצנחנים חזרה בסופו של דבר למספר מגמות שאפיינו את הפלמ"ח ואת צה"ל בתקופת הקמת המדינה, למרות שגדוד 890 כבר הייתה נטוע במסורת של צה"ל כצבא סדיר. ב: בהטמעת ערכים בסיסיים אלה הושקע מאמץ חינוכי רב. ערך המשמעת בנוסחו המודרני הועתק מהמסורת הבריטית, היוזמה בנוסחה הישראלי מקורה כנראה במסורת "המפקד הפלמ"חניק" העצמאי, ואילו המקצוענות ודיווחי אמת מאפיינות את הקצין בצבא סדיר. |
חיי הצנחנים במחנה תל נוף ואחר כך במחנה בית ליד היו קשים. החופשות היו מועטות ונדירות ביותר, אימונים מתישים עם שהיות ארוכות בשדה ומסעות ארוכי-טווח (ראה הסיפור על מסעות כאלה בשנים 1957, 1958). והיו גם מסעות אחרים: מסע "בחגור פילים", מסע ניווט, מסע אלונקות, מסע מחוף לחוף ועוד. מסעות אלו ושיטות הענשה קשוחות ובלתי-פורמליות, הביאו לגיבוש חברתי (אחוות לוחמים) ולחישול החייל כלוחם בעל כושר גופני גבוה ויכולת עמידה בלחצים. שיר הצנחנים של חיים חפר שהפך להימנון הצנחנים, היה מכשיר נוסף להעלאת המורל ברגעים קשים, ולגיבוש היחידה. קורס צניחה היה מכשיר חשוב בטיפוח גאוות יחידה הרואה הישג בעצם הזכות לחבוש את הכומתה האדומה ולענוד את כנפי הצניחה. הזכות לקחת חלק בפעולות קרביות של היחידה היה גורם נוסף מלכד וחשוב. הסנקציה החמורה ביותר הייתה מניעת השתתפות בפעילות מבצעית או העפה מהיחידה. גאוות יחידה מהווה במובנים שונים משענת להיחלצות מקשיים וחיזוק המסייע ודוחף קדימה לאורך שנים. הלוחמים שאבו חלק מכוחם מגאוות היחידה. |
הקושי הפיזי והמנטאלי באימונים, חוויות משותפות וסכנות בצניחה ובפעולות גמול, גיבשו את אחוות הלוחמים. סוג ייחודי של חברות המאופיינת בשפת מושגים משותפת, ביטויים מיוחדים שזר לא יבין, מעין קוד סודי משותף. אחוות הלוחמים היא כעין ערבות הדדית, נכס אותו שומרים הצנחנים לכל ימי חייהם, משולב באמירה "פעם צנחן תמיד צנחן". אולי זאת אותה רעות ידועה המוזכרת ב"שיר הרעות" של חיים גורי: "הרעות נשאנוך בלי מילים, אפורה עקשנית ושותקת... אך רעות שכזאת - לא תיתן את לבנו לשכוח...". |
|
![]() |
גיבוש חברתי כסיוע ליצירת אחוות לוחמים. פלוגה ד' עורכת קבלת שבת בגבול מצרים בשנת 1955. משמאל: סממנים חיצוניים המסייעים לטפח גאוות יחידה. הכומתה, הנעלים האדומות, תג "השפיפון" היחידתי וכנפי צניחה הם סמלים המרמזים על מעמדו של החייל בצבא והשתייכותו לצנחנים. |
|
||
![]() |
|
![]() |
|
||
אתר הצנחנים בעשור הראשון. כל הזכויות שמורות ל אגן מחשוב
© 2004 - 2023 IDF Paratrooper's History Site Copyright AGN © 2004 - 2023 |
||
בניית האתר, עיצוב, מחקר, ראיונות, כתיבה ועריכה: ד״ר אריה גילאי ז״ל |